„Kuriame respubliką“ trijose rajono mokyklose

IMG_2795
Lentvario Motiejaus Šimelionio gimnazjos iniciatyvinė projekto grupė. Iš kairės: Giedrė Širinskienė, Tomas Misiukas, Justina Vaitkūnskytė, Greta Batarlaitė, Rasa Blijūtė

2013 metai trims Trakų rajono bendrojo lavinimo mokykloms – Lentvario Motiejaus Šimelionio gimnazijai, Rūdiškių gimnazijai bei Senųjų Trakų Kęstučio pagrindinei mokyklai liks atminty kaip projekto „Kuriame respubliką“ vykdymo metai. Iniciatyvinės šių mokyklų mokinių ir mokytojų grupės ieškojo idėjų, analizavo jas, kūrė respublikas savose ugdymo įstaigose.

Šio projekto iniciatorius – Pilietinės visuomenės institutas. Projekto partneriai: Ateitininkų federacija, Lietuvos Švietimo centrų darbuotojų asociacija, Pilietiškumo, demokratijos ir teisės programų centras, viešoji įstaiga „Darom“, Lietuvos gimnazijų asociacija, Lietuvos pagrindinių mokyklų asociacija, Lietuvos kolegijų direktorių konferencija, Lietuvos moksleivių sąjunga, Istorijos mokytojų asociacija, asociacija „Lituanistų sambūris“, Lietuvos vietos bendruomenių organizacijų sąjunga, Nacionalinė jaunimo reikalų koordinatorių asociacija, Transparency International Lietuvos skyrius, Vilniaus bendruomenių asociacija bei savivaldybių jaunimo organizacijų „Apskritieji stalai“. Projektas finansiškai remiamas Europos Sąjungos socialinio fondo bei Lietuvos Respublikos biudžeto lėšomis.

Šio projekto siekis – sutelkti mokyklų bei vietos bendruomenėse slypintį pilietinį potencialą ir nukreipti jį demokratinės respublikos kūrimui. Jo metu mokyklos ir vietos bendruomenės buvo mokomos veikti kaip mažosios respublikos – kaip savarankiškos, demokratiškai bendrus reikalus tvarkančios laisvų ir atsakingų žmonių bendrijos. Projekte dalyvavo 120 mokyklų bendruomenių iš visos Lietuvos. Mūsų rajono dalyvėms vadovavo ir Trakų rajonui atstovavo Trakų švietimo pagalbos tarnybos metodininkė Danutė Vizmanaitė, visus metus sėkmingai teikusi informaciją, rengusi dalyvių susitikimus, vienijusi visas tris kuriamas respublikas.

Lentvario Motiejaus Šimelionio gimnazija vykdė projektą „Kartų bendravimas: tu ir aš – mano mokykla“. Projektuko vykdymą inicijavo gimnazijos Mokinių taryba. Gimnazijos direktorius Jonas Kietavičius, siekdamas pilietinio ugdymo aktyvinimo gimnazijoje bei pritardamas jaunimo iniciatyvai, pritarė projekto vykdymui bei skatino bendruomenę dalyvauti projekto veiklose. Ši tema buvo pasirinkta neatsitiktinai. Jau ne vienerius metus gimnazijos mokytojai ir mokiniai bendrauja ir bendradarbiauja su buvusiais mokyklos mokytojais. Pasidomėjus paaiškėjo, kad trečdalis gimnazijos mokytojų įvairiu laiku patys yra baigę šią ugdymo įstaigą, dažnai dar tuometinę vidurinę mokyklą. Gimnazija vienija visų kartų Lentvario mokytojus, sutelkia įvairias gyventojų kartas. Juk dabartinėje gimnazijoje besimokančių mokinių tėvai dažnai taip pat yra baigę šią mokyklą, jų vaikus moko tie patys mokytojai. Vyresnio amžiaus žmonės, kažkada leidę čia mokytis savo vaikus, dabar lūkuriuoja iš tos pačios mokyklos grįžtančių vaikaičių. Taip sukasi kartų ratas. Ratas, sukuriantis savotišką respubliką. Kalbėdami apie mokyklinius metus, bendrą kalbą randa įvairių kartų atstovai, nes daugybė sąsajų suartina ir leidžia pajusti laiko tėkmę bei nenutrūkstamą pokyčių gimimą. Bendravimas su kitomis kartomis leidžia žmogui pamatyti savo istoriją visą – tokią, kokia ji yra gyva, kokia yra iš tikrųjų. Pažindami praeitį, matome visumą – kas svarbu, kokios vertybės išaugino tai, ką dabar turime. Gyvenimas šalia vyresnės kartos suteikia unikalią galimybę praplėsti socialinius, emocinius ryšius, pažinti ir suprasti, iš kur atėjome ir kur einame.
Projektuko sprendžiama problema – kartų bendravimas, tarpusavio supratimas, sąsajos tarp praeities, dabarties ir ateities. Daug šurmulio ir įspūdžių sukėlė baigiamasis renginys – fotografijų paroda, sudominusi ir įvairių kartų mokytojus, ir mokinius.

IMG_5510
Trakų rajonui atstovavusi projekto „Kuriame respubliką“ mokinių ir mokytojų grupė

Senųjų Trakų Kęstučio pagrindinės mokyklos bendruomenė kūrė respubliką pasitelkusi bendravimą ir bendradarbiavimą neformaliose aplinkose. Mokyklos projektukui vadovavo šios mokyklos mokytoja Laura Stankaitienė. Pagal galimybes ir bendruomenės pomėgius buvo rengiami teminiai vakarai, daug dėmesio buvo skiriama Velykinėms tradicijoms, drauge sportuojama, mokomasi naujų darbelių atlikimo bei maisto gaminimo technologijų. Kaip baigiamasis projektuko akcentas buvo kuriamas Bendruomenės bendrystės simbolis, kuris dar ilgai simbolizuos bendruomenės vienybę mokyklos kieme.

Rūdiškių gimnazija, dalyvavusi projekte „Kuriame respubliką“, pasinaudojusi suteiktomis galimybėmis, nusprendė sukurti mokinių klubą. Projekto eigoje kilo daug minčių dėl pasirenkamos srities – kinas po atviru dangumi, rampos įrengimas miestelyje. Po ilgų diskusijų buvo suprasta, kad reikia institucijos, kuri padėtų vykdyti įvairias mokiniams aktualias veiklas gimnazijoje. Į projekto veiklą pirmieji įsitraukė ir iniciatyvinę grupę subūrė mokyklos pavaduotojas Leonard Tunevič, gimnazijos mokytoja Elena Červiak ir gimnazistai Laura Virpšaitė, Greta Vaisėtaitė, Solveiga Krivickaitė, Kristina Markevičiūtė ir Silvestras Mečkovskis. Vėliau prisijungė dar daugiau bendraminčių. Projekto pabaigoje aktyvistų grupė jungė daugiau nei penkiasdešimt žmonių. Tikimasi, kad pasibaigus projektukui šie bendraminčiai toliau tęs savo veiklas ir kurs respubliką gimnazijoje.
Spalio 19 d. projekto „Kuriame respubliką“ organizatoriai Kauno Vytauto Didžiojo universitete surengė baigiamąją konferenciją. Renginio metu buvo apžvelgtos metų veiklos, analizuoti pasiekimai, pristatyta filmuota medžiaga iš įvairių Lietuvos mokyklų. 25 geriausiai pavykę projektai bei jų idėjos buvo plačiau pristatytos visiems dalyviams. Trakų rajonui atstovavo Lentvario Motiejaus Šimelionio gimnazija, kurios projektas „Kartų bendravimas: tu ir aš – mano mokykla“ pateko tarp geriausiųjų. Iniciatyvinė projekto kūrimo grupė – gimnazistai Greta Batarlaitė, Justina Vaitkūnskytė, Tomas Misiukas, mokytoja Rasa Bliujūtė, direktoriaus pavaduotoja ugdymui Giedrė Širinskienė projekto idėją pristatė projektukų mugėje Kauno Vytauto Didžiojo universitete susirinkusiems visiems 120 Lietuvos mokyklų dalyviams. Vykdant projektuko veiklas dalyvavo gimnazijos bendruomenė, pensininkų bendrija „Bočiai“, jaunimo centro nariai, miesto bendruomenė. Vykdydami šį projektą supratome, kad tinkamai pasirinkome problemą, kuri yra aktuali ne vien iniciatyvinei grupei ar tik mūsų gimnazijai. Kartų bendravimas ir bendradarbiavimas padeda ne tik perduoti patirtį, bet ir geriau pažinti vieniems kitus, suprasti laiko tėkmę, kaitą ir pastovumo svarbą. Projekto veiklos ugdo pagarbą vyresniam žmogui, toleranciją, vienas kito supratimą, tai taip pat gyvosios istorijos pažinimas bei pagarba jai. Projektas tapo vienu iš pilietinio ugdymo iniciatyvų gimnazijoje. Belieka tikėtis, kad graži pilietinė idėja ras atgarsį ir kitose mokyklų bendruomenėse.

 

Giedrė Širinskienė,

Lentvario Motiejaus Šimelionio gimnazijos

direktoriaus pavaduotoja ugdymui

D. Vizmanaitės nuotr.

Naujienos iš interneto