Po du kartus per metus, pavasarį ir rudenį, vykstančios „Mamų mugės“ tapo jau socialiniu bei ekonominiu reiškiniu, kurio koncepcija – „Ekonomiška. Ekologiška. Efektyvu“. „Mamų mugės“ idėja tinka ir šeimoms, ieškančioms vaikams kokybiškų daiktų, ir šeimoms, siekiančioms gyventi racionaliau – už tuos pačius daiktus ir drabužėlius sumokėti pigiau.
Vaikams skirtos prekės yra vienos brangiausių prekių pasaulyje, nes jų gamybos kaštus didina būtini reikalavimai kokybei. Šeimai, susilaukusiai atžalos bei norinčiai įsigyti reikalingų ir gerų prekių, žymiai padidėjusios išlaidos tampa rimtu išbandymu. Vaikui augant išlaidų nemažėja, vis naujų ir būtiniausių daiktų bei drabužėlių pirkti reikia kone kiekvieną mėnesį. Vienerių metų amžiaus vaikučiui reikia jau naujų, lavinimą ugdančių žaislų nei tėveliai pirko, kai jis buvo šešių mėnesių. Batukus, megztukus, kelnytės, striukytes vaikai išauga per vieną sezoną. Pavasarį gimtadieniui gražia suknele papuošta mergaitė, o berniukas – šventiniu kostiumėliu, rugsėjo pirmąją juos jau būna jau išaugę. Ūgtelėjus vaikui, reikia naujos lovelės, patalynės, naujos automobilio kėdutės, dviračio. Tad mugėje, kuri veikia mainų principu, parduoti tai, kas nebereikalinga, ir pirkti, kas reikalinga už priimtiną kainą, yra gera galimybė įsigyti kokybiškų rūbelių ir daiktų.
Būtent ekonomiškumas daugeliui tėvelių yra svarbiausias motyvas parduoti ir pirkti mugėje, tačiau dauguma jų pažymi ir kitą jiems svarbų motyvą – ekologiją. Lietuvoje šeimoms vis priimtinesnis gyvenimo būdas, skatinantis mažesnį ir atsakingesnį vartojimą. Pavyzdžiui, vos pusmetį naudota ir jau nebereikalinga vaikštynė nėra nebereikalingas daiktas, kurį tiesiog reikia išmesti. Ji puikiai tiks dar vienai šeimai, auginančiai truputį jaunesnį vaikutį.
„Mamų mugės“ sumanytoja Jurga Barbora Jauniškienė sakė pastebinti, kad vaikams reikalingi geros kokybės daiktai į mugę sugrįžta nebe pirmą kartą. Pasak J. B. Jauniškienės, žmonės, įsigiję kokybišką daiktą, planuoja, kad kai jis taps nebereikalingas, atneš parduoti į mugę, tad dar labiau prižiūri daiktus, rūbelius ar žaislus, tad tokie daiktai ir rūbeliai tarnauja kur kas ilgiau.
Yra šeimų, kurioms būtent ekologija yra svarbesnis motyvas nei ekonomiškumas. Jie labai gerus ir kokybiškus daiktus atneša į mugę parduoti už simbolinę kainą. Jų tikslas nėra susigrąžinti dalį išleistų pinigų, jų rūpestis, kad nebūtų išmesti geri daiktai į sąvartyną, kai jie dar kam nors gali būti reikalingi. Didžiąją dalį daiktų jie paženklina ir ženklu, kad jei jis nebus parduotas, būtų atiduotas labdarai.
Vaikų iki 14 metų ir nėščiųjų didžiausioje prekių mugėje, 2013 m. vykusioje Vilniuje, buvo parduota apie 56 tūkstančius įvairių prekių. Tad pirkimas mugėje, kai toks asortimentas, – ypač efektyvus. Vykstant mugei po vienu stogu parduodamos visos priemonės, reikalingos vaikų auginimui. Mugėje ypač didelis vaikiškų vėžimėlių, lovelių, automobilinių kėdučių, maniežų, vaikštynių, vonelių, vystymo stalų, čiužinių, patalynės pasirinkimas. Čia galima vaikui nupirkti ir dviratį, žaislų, knygelių ir net karnavalinių kostiumų. Žinoma, daugiausia perkami rūbeliai ir avalynė.
Mugės pirkėja Lina atviravo, kad ją nustebino toks platus pasirinkimas. Pirmagimio besilaukianti moteris sakė net neįsivaizdavusi, kokių gerų esama sumanymų, skirtų vaikams auginti ir lavinti. Lina teigė, kad net labiau pasitikinti mugėje parduodamais daiktais, nes jie jau išbandyti tėvelių, prie daugumos pridėta ne tik instrukcija, bet ir laiškas, kuriame patariama, kaip naudotis vėžimėliu ar kėdute, arba nurodytas telefono numeris, jei prireiktų kokio nors patarimo, kaip naudotis įsigytu daiktu.
“Galima parduoti jau išaugtus rūbelius ir įsigyti naujus rūbelius visam sezonui“, – teigė ir “Mamų mugės” sumanytoja Lietuvoje J. B. Jauniškienė. Moteris, auginanti tris vaikus (laukiasi ketvirtojo), sakė ir pati mugėje vis atrandanti dar nematytų daiktų bei reikmenų vaikų auginimui. Vertina tai, jog nereikia eiti nuo parduotuvės prie parduotuvės, kad rastų ir nupirktų visko, ko reikia vaikams. J. B. Jauniškienė sakė, kad jeigu ne mugė, ji tokių kokybiškų rūbelių ir avalynės vaikams neturėtų galimybės nupirkti. O smagu ir tai, kad sutaupius daugiavaikė šeima gali skirti lėšų ir vaikų lavinimui bei pramogoms, vitaminams, kokybiškesniam maistui pirkti.
“Mamų mugės” rengėjai tikisi, kad prie beveik 20 tūkstančių šeimų, perkančių ar parduodančių mugėje, prisijungs ir dar daugiau Lietuvos šeimų, kurioms priimtina mainų idėja, įkūnijanti tris tikslus: ekonomiškumą, ekologiškumą ir efektyvumą.
Kristina Toleikienė