„Jei reikės, aš paprašysiu vyro, kad rožinius šieno rulonus atgabentų į Šilalės miesto centrą ir juos pamatytų kuo daugiau moterų. Todėl, kad mes esame svarbios. Moterys, mamos, dukros“, – sakė kartu su vyru Šilalės rajone ūkininkaujanti Inga Jokubaitienė.
Nesuprato rožinės spalvos esmės
Pernai vasarą Tauragės rajono laukuose pamačiusi rožinės spalvos šienainio rulonus, 38-erių metų ūkininkė iš pradžių pamanė, kad jie – tik dėl grožio, tačiau pradėjusi domėtis sužinojo, jog rožinė laukuose šį kartą reiškė daugiau nei spalvą. ,,Sužinojau, kad pirkdami rožinės spalvos plėvelę ir taip pakuodami rulonus Lietuvos ūkininkai prisideda prie krūties vėžio prevencijos, prie projekto „Nedelsk“. Tai – misija, žinios perdavimas moterims, kad jos nedelstų ir pasitikrintų dėl krūties vėžio. Mane tai įkvėpė“, – teigė I.Jokubaitienė.
Iniciatyvos ėmėsi pati
Nors nei pati Inga, nei šešios jos seserys, nei draugės neserga krūties vėžiu, moteris iniciatyviai pradėjo skleisti žinią savo krašte, visų pirma, nupirkusi ,,Baltic Agro” parduodamą rožinę plėvelę ir šienainius supakavusi būtent į ją. Moterį paskatino ir tai, jog dalis pinigų, surinktų už būtent šią plėvelę, skiriama krūties vėžio prevencijai. „Aš kiekvienais metais noriu padaryti kažką gero. Tokia jau esu. Šiemet nusprendžiau prisidėti prie rožinės akcijos“, – sakė I.Jokubaitienė.
Moteris viliasi, jog jos pavyzdys paskatins ir kitus Šilalės krašto ūkininkus šienainį pakuoti į rožinės spalvos rulonus. „Juk mūsų krašte tiek daug ūkininkų, užsiimančių gyvulininkyste. Čia įgyvendinama ir nemažai projektų, todėl, manau, kad reiktų viešinti tokią idėją“, – kalbėjo ūkininkė.
Fotosesija – kaip žinutė
Ieškodama įdomių idėjų skleisti šią svarbią žinią, moteris sugalvojo prie rožinių rulonų suorganizuoti profesionalią fotosesiją, o didelio formato nuotraukas pristatyti įvairių Lietuvoje vykstančių švenčių metu. Idėjai pritarė ir profesionali fotografė Jurgita Bergelienė, sutikusi fotografuoti be užmokesčio. Kartu su I.Jokubaitiene fotosesijoje dalyvavo dvi jos seserys, pusseserė, kūdikio besilaukianti draugė, I.Jokubaitienės duktė, sesers sūnus. Šia fotosesija moterys siekė parodyti, kad krūties vėžio prevencija svarbi visiems: mamoms, draugėms, artimiesiems ir vaikams.
„Tai – tarsi žvilgsnis į pasaulį, tai – moteriška bendrystė. Mes turime galvoti ne tik apie save, tačiau ir apie kitus, esančius šalia. Tikiuosi, kad nuotraukomis mums pavyko perteikti ir moteriškumą, jo lengvumą, parodyti moters pasaulį. Ir jei bent vienai moteriai tai primins apie tai, kad būtina tikrintis, aš žinosiu, kad galbūt kažkam mes išgelbėjome gyvybę“, – fotosesijos mintį aiškino ūkininkė.
Apie idėją sužinojusi projekto „Nedelsk“ iniciatorė Agnė Zuokienė buvo maloniai nustebinta. Pasak jos, tai – išskirtinis pavyzdys, kai tokios iniciatyvos imasi tiesiogiai su projektu nesusijusios ir krūties vėžio atvejų savo aplinkoje neturinčios moterys. Jos teigimu, padėkoti už idėjos palaikymą reikia ne tik I.Jokubaitienei, tačiau ir daugiau nei tūkstančiui Lietuvos ūkininkų ir žinoma, įmonei „Baltic Agro”. Kuri prie projekto „Nedelsk” prisideda antrus metus iš eilės. Dar pernai metais visi, pirkę ,,Baltic Agro” parduodamas „Tradecorp” trąšas bei „Trioplast“ rožinę plėvelę šienainiams, prisidėjo prie paramos ,,Nedelsk” projekto, dalį pinigų, gautų pardavus plėvelę ir trąšas, įmonė skyrė krūties vėžio prevencijai – projektui „Nedelsk“. ,,Padėkos žodžius taria šimtai ar net tūkstančiai mamų, seserų, žmonų ir draugių“, – teigia A.Zuokienė.
Pakalbinti vienos didžiausių žemės ūkio kompanijų Lietuvoje „Baltic Agro“, plėvelių gamintojos „Trioplast“ bei trąšų gamintojos „Tradecorp“ atstovai, teigė net nesvarstę ar tęsti akciją ir šiais metais, sprendimą savaime padiktavo praėjusiais metais kilęs ažiotažas ir didžiulis ūkininkų palaikymas remti šią akciją: “Tikrai galime pasidžiaugti, kad ūkininkų savimonė pranoko visus lūkesčius”.
Per penkiolika metų sumažėjo mirtingumas
Nuo to laiko, kai 2003 m. buvo pradėtas vykdyti prevencinis projektas „Nedelsk“, skatinantis moteris labiau rūpintis savo sveikata, buvo nemokamai patikrinta daugiau nei 100 tūkst. moterų ir rasta daugiau kaip 1000 krūties vėžio įtarimų atvejų.
A.Zuokienės teigimu, „kas trečia moteris, kuri mirdavo, dabar išgelbėta, o tai reiškia daugiau nei 100 moterų per metus. Sustabdyta krūties vėžio banga yra tylus, tačiau labai svarbus Lietuvos laimėjimas.“
Remiantis statistika, „Nedelsk“ akcijos metu atlikta apžiūra daugumai moterų – vis dar pirmoji profesionali konsultacija. Todėl vienas pagrindinių projekto „Nedelsk“ tikslų – ne tik patikrinti, bet ir skleisti svarbią žinią, jog reguliariai tikrintis dėl šios onkologinės ligos – būtina, nes net 90 proc. moterų, kurioms laiku diagnozuojamas krūties vėžys – pasveiksta.
Per vieną dieną „Nedelsk“ autobusiukas aplanko vidutiniškai dvi gyvenvietes, kiekvienoje jų patikrinama po 50 moterų. Kas penktai moteriai randamos gerybinės krūtų ligos, vienai iš 100 – krūties vėžio ženklai.
„Noriu pasidžiaugti, jog sutelkus gydytojus, savanorius, rėmėjus, žurnalistus, sergančių vėžiu moterų organizacijas pavyko „aptramdyti“ vėžį, kuris, kol kas vis dar dažniausia moterų. onkologinė liga“, – teigia A.Zuokienė.
Kūrybinės reklamos agentūros „Pro-Fit“ inf.