Spalio 18 d. Seimas paskelbė referendumą, kuriame klausiama, ar Lietuvos piliečiams, įgijusiems euroatlantinius kriterijus atitinkančios valstybės pilietybę, bus leista pasilikti ir Lietuvos Respublikos pilietybę. Priimtos ir Referendumo įstatymo pataisos, skirtos manipuliuoti piliečių valia. Visa tai žadina rimčiausią nerimą dėl referendumo teisėtumo.
Kviečiu Jūsų Ekscelenciją vetuoti šias Referendumo įstatymo pataisas. Tautos paklausti – tai viena, ją vedžioti už nosies – visai kas kita. Referendumas – tiesioginės demokratijos išraiška, todėl jis yra sveikintinas politinės valios reiškinys. Referendumas ugdo piliečius ir tvirtina Tautą. Iš tokios visuotinės valios kyla net valstybės valdžia. Todėl referendumas turi būti organizuojamas sąžiningai ir teisėtai. Antraip jis sumenkina, pakerta valstybinę valdžią. Konstitucinės teisės ekspertų teigimu, šio Referendumo paskelbimas, lygia greta su Referendumo įstatymo pakeitimais (organizuojant jį su dviejų savaičių pertrauka, neskelbiant rezultato po „pirmojo turo“) iškraipo ir radikaliai pažeidžia konstitucinį piliečių valios reiškimo principą. Kodėl Seimas taip elgiasi? Kai dviguba pilietybė buvo išimtis, tai buvo dėl rūsčių istorinių priežasčių. Dabar gi siūlomas masinis pilietinis išvalstybinimas. Referendumo turinys Yra šalių, kurios leidžia turėti ne vieną pilietybę. Tos šalys gyvena kitomis, ne mūsų sąlygomis, ne katastrofiškos emigracijos sąlygomis. Mūsų piliečiams leidus dvigubą pilietybę, ji virstų ir daugybine pilietybe. Lietuvos pilietybė liktų kitų pilietybių priedu. Žinia, siekiama, kad kilminiai Lietuvos piliečiai ir lietuviai neprarastų ryšio su Tėvyne. Tačiau gerais norais ir kelias į pragarą grįstas. Mažų mažiausiai mes pasiektume štai ko: ne vienas grįžęs į Lietuvą „dvigubas pilietis“ be jokių trukdžių ir toliau mokėtų mokesčius kitoms valstybėms, liktų įsipareigojęs kitoms valstybėms. Tai liudytų Lietuvos išvalstybinimą. Vadinasi, Seimo nariai, balsavę už Referendumą ir jo pataisas, siūlo kurti ir plėsti nuo pareigų savo valstybei atleistų, privilegijuotų piliečių luomą. Koks tai būtų pavyzdys ir kam pavyzdys? Ką pasakytume jaunajai kartai? Kokio patriotizmo galėtume ją pamokyti? O gal jau per vėlu? Nes jau dabar mūsų mokymo sistemoje – vargo vakarienė. Mokyklos paverstos eksperimentų lauku, sistema rengia nebe tėvynės sūnus ir dukras, o svieto perėjūnus. Vadinasi, referendumas, be viso kito, skiriamas ir Švietimo ir mokslo ministerijos antivalstybinės veiklos legitimizavimui. Lietuvio pasas – tikrasis sprendimas Seime jau senokai (2017-08-08) įregistruotas Lietuvio paso įstatymų paketas, kuris geriausiai išspręstų visas po platų pasaulį pasklidusių Lietuvos piliečių, kilminių lietuvių ryšio su Tėvyne ir valstybe problemas. Lietuvio pasas nekurtų segregacijos sąlygų, jokių dvigubos tarnystės skirtingoms valstybėms prielaidų. Lietuvio pasas nekeltų ir nacionalinio saugumo iššūkių. Pagaliau Lietuvio pasas neskirstytų pasklidusių po pasaulį lietuvių ir netekusių Lietuvos pilietybės pagal gyvenamąją vietą. Ir kas svarbiausia: jis kviestų grįžti namo. Grįžus Lietuvio pasas automatiškai atkurtų Lietuvos pilietybę visiems jos netekusiems. Geresnių sąlygų būti negali. Tad kodėl Lietuvio pasas vis dar nesvarstomas Seime? Nusikalstamas delsimas. Lietuvių segregacija pagal šalį Referendumo įstatymo pataisos leidžia pasilaikyti Lietuvos pilietybę tik šalyse, kurios atitinka euroatlantinius kriterijus. Bet juk lietuviai – visame pasaulyje, ką skelbia „globalios Lietuvos“ politika. Jos propagandai sugaišti metų metai, išleisti milijonai litų/eurų. O dabar? Nebėra „globalios Lietuvos“! Pagal šio Referendumo įstatymo pataisas lietuviai liko tik pusėje Žemės rutulio. Koks žiaurus ideologinis pralaimėjimas. Seimas sukūrė beprecedentinę istorijoje lietuvių segregaciją. Referendumai be konstitucinės apsaugos? Ir pabaigai: Seimas svarsto projektą, kuriuo siekiama sumažinti referendumo sprendimo priėmimo konstitucinę apsaugą. Iki šiol privalomo referendumo sprendimas buvo galiojantis, kai už jį balsuodavo daugiau kaip 50 procentų rinkimų teisę turinčių piliečių. Dabar gi Seimo valdantieji siekia, kad pakaktų ir 40. Ar tai riba? Šis antivalstybinis precedentas leidžia svarstyti ir 30 ar net 20 procentų ribą. Visos šios manipuliacijos liudija Lietuvos valstybės naikinimą. Jūsų Ekscelencija, Jūs stovite mūsų Konstitucijos sargyboje. Jūs galite padėti Seimui atsikvošėti.
Dr. Arvydas JUOZAITIS, Vilnius