Sovietmečiu statyta Trakų autobusų stotis jau seniai bado akis ne tik trakiškiams, bet ir miesto svečiams – per nutriušti spėjusio pastato stogą jau sunkiasi vanduo, o viduje – jokių patogumų, prie kurių žmonės jau spėjo priprasti didmiesčiuose.
Mintis, kad milžiniškus turistų srautus sutraukiantiems Trakams reikia modernios autobusų stoties, šio miesto valdžiai kilo jau seniai. Tačiau milijoninės investicijos naujos autobusų stoties statybai Trakų rajono savivaldybės biudžetui būtų tapusios pernelyg didelė našta, o autobusų stotį kartu su prekybos centru savo lėšomis pastatyti pasisiūliusios bendrovės „Trasto“ projektą ilgam laikui sustabdė su Trakų istorinio nacionalinio parko direkcija kilęs ir į teismus persikėlęs ginčas.
Tačiau šiemet šis beveik penkerius metus trukęs teisinis ginčas pagaliau baigėsi taikos sutartimi, o tai reiškia, kad verslininko Dariaus Nedzinsko bendrovei „Trastas“ nebeliko jokių kliūčių realizuoti šį sumanymą.
Pastatas derės prie aplinkos
„Per tuos penkerius metus objekto statybos kaina pabrango 1,5 mln eurų. Tą skirtumą teks dengti mums. Tai – sprangus kąsnis, nes objekto atsiperkamumo teks laukti ilgiau. Bet brangus patiekalas dažniausia koreliuoja su skoniu“, – juokauja pagaliau statybos leidimą gavusios bendrovės „Trastas“ vadovas D. Nedzinskas.
Pasak verslininko, darbus planuojama pradėti nedelsiant. Senoji Trakų autobusų stotis bus pradėta griauti jau lapkričio pabaigoje, o ją nugriovus sausio-vasario mėnesį bus pradėta statyti naujoji. Darbų pradžią gali pakoreguoti orai, tačiau naujoji autobusų stotis su 2 tūkst. kv. metrų ploto „Rimi“ parduotuve Trakuose turėtų būti atidaryta jau 2022 metų lapkričio mėnesį.
Kol vyks statybos, keleiviai bus aptarnaujami netoli Trakų turgaus įrengtoje laikinoje autobusų stotyje.
Per 10 komercinės paskirties objektų, kurie yra išnuomoti prekybos tinklams „Iki“, „Lidl“ bei „Rimi“, pastatęs D. Nedzinskas sako, technologine prasme Trakų autobusų stoties ir prekybos centro statyba nėra sudėtinga.
„Tačiau šis statinys yra istoriniame nacionaliniame parke, todėl buvo sunku viską suderinti – net į teismus persikėlusi kompromisų paieška truko ne vienerius metus. Teko pakoreguoti kai kuriuos dalykus, bet pirminė idėja liko. Tai – sinergija tarp autobusų stoties ir prekybos centro.
Tuos, kurie nerimauja, kad naujoji autobusų stotis ir į ją inkorporuotas prekybos centras disonuos su Trakų kraštovaizdžiu, galiu nuraminti – tai tikrai nebus standartinis stačiakampio formos prekybos centras. Projektuojant objektą buvo atsižvelgta, kad jis stovės prie transporto žiedo, tarp dviejų ežerų, todėl pastato fasadas bus lenktos formos, jis tarsi atkartos ežerų vingius. Numatyta ir išskirtinė sienų apdaila – fasadas bus susmulkintas vertikaliomis plokštėmis, jis tarsi atspindės ežerų pakrantėse augančių nendrių vaizdą“, – sako D. Nedzinskas.
Verslininko manymu, toks išskirtinės architektūros objektas simbolizuos, kad Trakai turi ryšį ne tik su senove, bet ir su moderniais laikais: „Manau, jis pretenduos į šiuolaikinių Trakų simbolį“.
Padėkojo savivaldybės administracijai
Naujoji Trakų autobusų stotis suteiks patogumo čia visuomeniniu transportu atvykstantiems turistams bei reprezentuos Trakus ne tik kaip modernioms technologijoms kelio neužkertantį miestą, bet ir suteiks patogumo patiems trakiškiams.
Autobusų stotyje įsikūręs prekybos centras „Rimi“ sudarys konkurenciją kelioms kitoms šiame mieste jau esančioms parduotuvėms, likę prekybiniai plotai bus nuomojami vidutiniams ir smulkiajam verslui.
Prie autobusų stoties ir prekybos centro atsiras papildomų parkavimo vietų automobiliams, bus sutvarkyta aplinka.
„Trakai traukia ne tik Lietuvos turistus. Dalis jų čia atvyksta visuomeniniu transportu, kurio reikšmė ateityje tik dar labiau augs.
Tai, kad išlipę iš autobuso jie išvys ne aptriušusį sovietinį pastatą, o šiuolaikišką statinį, mane džiugina ne tik kaip verslininką, bet ir kaip žmogų, nes ne viskas matuojama pinigais. Norisi, kad tai, ką tu darai, džiugintų ne tik tave patį, bet ir kitus.
Trakų autobusų stoties projektas kaip tik toks, todėl esu dėkingas Trakų rajono savivaldybės administracijai, kurios palaikymą jaučiau visus tuos šešerius metus.
Esu dėkingas ir naujajam administracijos direktoriui Andriui Šatevičiui, kuris ėmėsi mediatoriaus vaidmens mūsų ginče su Trakų istorinio nacionalinio parko direkcija. Malonu, kad yra gera idėja tikinčių žmonių. Tikimės, kad jų nenuvilsime ir padarysime tai, ką esame pažadėję“, – sako D. Nedzinskas.
Sąnaudos išlaikymui sumažės kelis kartus
Tai, kad naujoji autobusų stotis bus ne tik gražesnė, modernesnė, patogesnė keleiviams, neabejoja ir UAB „Trakų autobusai“ direktorius Rolandas Lenkauskas.
„Naujojoje autobusų stotyje bus įdiegta moderni srautų valdymo bei keleivių informavimo įranga, o tai neabejotinai pagerins ir mūsų darbuotojų darbo sąlygas. Ypatingą dėmesį skirsime keleivių patogumui: nauja laukimo salė su visais keleiviams būtinais patogumais, švieslentės viduje ir išorėje – žodžiu, viskas, ko reikia sklandžiam keleivių aptarnavimui.
Neabejoju, kad naujoji autobusų stotis įsilies į bendrą Trakų vaizdą, taps tam tikra oaze, kuri trauks ne tik čia visuomeniniu transportu atvykstančius turistus. Prekybos centre laiką galės praleisti ne tik autobuso laukiantys keleiviai, čia apsipirkti galės ir vietiniai gyventojai. Visiems tai bus tik į naudą“, – sako R. Lenkauskas.
Pasak UAB „Trakų autobusai“ direktoriaus, naujoji stotis ženklai sumažins ir jos išlaikymo sąnaudas. Senąją autobusų stotį vėjai prapučia kiaurai, o nauja moderni stotis su autonominiu šildymu šilumos ir energijos sąnaudas sumažins kelis kartus.
Nors pandemija ženkliai sumažino visuomeniniu srautu besinaudojančių keleivių srautą, pastaruoju metu vėl stebimas jo didėjimas. Ateityje visuomeninio transporto reikšmė tik didės.
„Tiek valstybės, tiek savivaldybės siekis yra, kad žmonės kuo daugiau naudotųsi visuomeniniu transportu. Siekiama, kad iki 2030 metų didžioji dalis autobusų jau būtų elektriniai. Jau kitąmet bus įsigyti du elektriniai autobusai“, – sako 27 autobusus turinčios UAB „Trakų autobusai“ direktorius, neabejojantis, kad naujosios autobusų stoties atsiradimas bei autobusų parko atnaujinimas padidins į Trakus visuomeniniu transportu atvykstančių žmonių srautą.
Stoties atnaujinimas netaps našta biudžetui
Tai, kad aptriušusi sovietinės statybos Trakų autobusų stotis taps šiuolaikišku statiniu, džiugina savivaldybės vadovybę – Trakų rajono savivaldybės administracijos direktorių A. Šatevičių ir mero pavaduotoją, laikinai einančią mero pareigas, Mariją Puč.
„Prie įvažiavimo į Trakus esanti senoji autobusų stotis tikrai nepuošia miesto, todėl sulaukiame ir kandžių turistų bei vietinių gyventojų replikų. Pagaliau ir pats pastatas jau yra techniškai bei morališkai pasenęs.
Opiausi mūsų savivaldybės šiandienos klausimai yra Trakų kultūros rūmų ir autobusų stoties atnaujinimas. Bendradarbiaudami su verslu mes gavome galimybę atnaujinti šį Trakams svarbų objektą neinvestuojant milijoninių lėšų. Savivaldybei nereikės rūpintis net laikinosios autobusų stoties įrengimu, o naujai pastatytai stočiai beliks tik supirkti baldus“, – sako A. Šatevičius.
Trakų rajono savivaldybės direktorius neabejoja, kad naujoji autobusų stotis bus patogi ne tik į Trakus atvykstantiems turistams, bet ir naudinga vietiniams gyventojams.
„Trakuose yra tik keli prekybos centrai, todėl čia įsikursiantis naujas prekybos sudarys konkurenciją jau esantiems, o konkurencija paprastam vartotojui yra tik į naudą, jau nekalbant apie platesnio pasirinkimo galimybę.
Dėl naujojo prekybos centro atsiradimo kiek nuogąstauja šalia esančios turgavietės prekybininkai, tačiau jų baimė yra nepagrįsta.
Manau, kad žmonių srautus pritrauksiantis naujasis prekybos centras turgaus prekybininkams bus tik į naudą, nes apsipirkę prekybos centre kai kurių prekių žmonės tikrai užsuks ir į turgavietę“, – sako Marija Puč.
Rengia trakiečio kortelės projektą
Mediatoriaus vaidmens sprendžiant teisinį ginčą dėl naujosios autobusų stoties ėmęsis Trakų rajono savivaldybės administracijos direktorius sakė manąs, kad daugelį problemų galima išspręsti ne ginčijantis teisme, o susėdus prie apvalaus stalo: „Džiaugiuosi, kad tai padėjo“.
Pasak A. Šatevičiaus, naujasis statinys tikrai negadins Trakų vaizdo. Nestandartinio statinio forma, aukštis, apdaila ir netgi iškabų dydis buvo derinami su Trakų istorinio nacionalinio parko direkcija.
Naujosios Trakų autobusų stoties statyba sutaps su Trakų rajono savivaldybės ruošiamu trakiečių kortelės projektu.
„Visuomeninio transporto svarba Trakams yra didelė ir ateityje ji augs. Rengdami trakiečių kortelės projektą siekiame, kad visuomeninis transportas Trakų rajono gyventojams taptų nemokamu.
Taip mes skatintume žaliojo kurso idėjas: kad žmonės rinktųsi visuomeninį transportą, kad aplinkinių miestų gyventojai pas mus vyktų ne savu, o visuomeniniu transportu.
Trakiečio kortelės įdiegimas mažintų ir socialinę atskirtį. Mes turime daug gražių erdvių, kurias atnaujiname. O kaimiškose vietovėse negalime įgyvendinti milijoninių projektų, bet galime suteikti galimybę kaimų gyventojams pasidžiaugti tomis jau mūsų renovuotomis erdvėmis – tokią galimybę jiems suteiktų trakiečių kortelė.
Trakiečių kortelė ir naujoji autobusų stotis – tai išties du neatsiejami projektai, kurie pagerins kiekvieno Trakų rajono gyventojo gyvenimo kokybę“, – sako A. Šatevičius.
Emilija Sasnauskaitė